Inhoud
 

Yoga vanuit huis

Yoga vanuit huis

Hoeveel sporten ken je die je aanmoedigen om te zingen, terwijl je ‘de kikker doet’, om te ademen, terwijl je het rollende geluid van golven maakt, of om te glimlachen, terwijl je jezelf in een lastige positie buigt? Kun je je nog andere fysieke oefeningen bedenken die een lang verleden hebben en tegelijkertijd modieuzer zijn dan ooit? Hoeveel sporten zorgen tegelijkertijd voor je spieren, je eetgewoontes, je gedachten én je emoties? Veelzijdig, individueel en holistisch, yoga heeft iedereen wel iets te bieden!

Als een echt oude discipline, is yoga overal. Maar dat weerhoudt ons er niet van, om door te gaan met het promoten ervan en mensen proberen aan te sporen hier ook mee te beginnen. Met de opmerkelijke, positieve effecten op stress, slaap, de aandachtsspanne en het algemene welzijn, is yoga overduidelijk niet alleen voor vrouwen. Mannen en kinderen hebben ook baat bij deze complete discipline, die invloed heeft op alle fysieke niveaus — onder andere op de ademhaling, het uithoudingsvermogen, kracht en flexibiliteit — om nog maar te zwijgen van de opmerkelijke effecten op de emoties en de geest.

Omdat yoga bijna overal kan worden beoefend en er weinig uitrusting voor nodig is, is er eigenlijk geen reden te bedenken, om het niet uit te proberen — en al helemaal wanneer je door omstandigheden geen mogelijkheid hebt om buiten te sporten. Hier zijn een paar tips, die je zullen motiveren je yogamat thuis uit te rollen en je innerlijke horizon te verbreden.

GOEDE REDENEN OM TE BEGINNEN

SOMMIGE SITUATIES DWINGEN ONS OM CREATIEF TE WORDEN

 Wanneer uitzonderlijke omstandigheden onze bewegingsvrijheid inperken (zoals overheidsmaatregelen ter bescherming van de bevolking, gebrek aan kinderopvang of tijdgebrek), kan het beoefenen van een sport thuis een aangename afwisseling zijn. En als je moe bent van het repetitieve indoor fietsen en efficiënte, maar eentonige push & pull-ups, is er niets beter dan je blik te verbreden en yoga een kans te geven.

ONTDEK SPIEREN WAARVAN JE NIET EENS WIST DAT JE ZE HAD

Het toevoegen van een nieuwe sport aan je favoriete activiteiten, betekent dat je lichaam op eerder ongebruikte plekken wordt getraind. Het variëren van meerdere sporten sluit elkaar niet uit, maar vult elkaar juist aan. Het bewust worden van eerder verwaarloosde gebieden van je lichaam zal bewegingen verrijken zodra je weer op je fiets zit, of op je board of touw staat. Yoga laat je kennismaken met de diepe spieren (zoals de psoa’s, de iliacale en tussenwervelschijven) die — in combinatie met onze oppervlakkige spieren (zoals de biceps en quadriceps) — onmisbaar zijn voor onze houding en bewegingsprecisie. Het versterken van deze spiercombinaties loont zich ook voor je andere sportieve activiteiten; of je nu graag op de fiets zit of aan een klimmuur hangt.

NEEM EEN PAUZE VAN DE DAGELIJKSE DRUKTE

Onze werkende levens worden bepaald door deadlines, multitasking en een ‘schiet op’ mentaliteit. Onder andere hierdoor, hebben we vaak de neiging om deze patronen te reproduceren in onze vrije tijd. We lopen snel, in plaats van te slenteren, spreken met drie vrienden tegelijkertijd af, in plaats van met één en staren naar onze telefoon, in plaats van onze eigen weg te navigeren – ook al hebben we genoeg tijd.

Zo verloopt ons denkpatroon ongeveer: Als je ’s avonds niet gaat hardlopen, kun je de volgende dag het werkritme niet meer bijbenen. Maar als je wél gaat hardlopen, moet je later eten en kun je niet meer met de kinderen spelen, tenzij je het slapengaan uitstelt. In dat geval slaap je een uurtje minder, wat je prestaties op het werk de volgende dag weer in gevaar brengt… Maar wilde je niet gewoon gaan joggen, zodat je de volgende dag meer ontspannen zou zijn? Door alles te plannen en af te wegen verliezen we het onmisbare uit het oog en vergeten we dat we de ware meesters van ons lichaam zijn. Yoga helpt ons te voelen dat we ons eigen leven onder controle hebben — en niemand anders!

BEREID JE SESSIE VOOR

WELK TYPE YOGA PAST BIJ MIJ?

Ook al hebben trends en modeverschijnselen het voor zichzelf gekaapt, yoga — waarschijnlijk meer dan 3000 jaar oud — is oorspronkelijk een gemoedstoestand die weinig gemeen heeft met de ongebreidelde zoektocht naar innerlijke rust. Natuurlijk heeft het zijn eigen doelen, maar die zijn gebaseerd op het bereiken van een balans tussen het fysieke, het mentale en het spirituele. In India heeft een wijsgeer met de naam Patañjali tussen 200 voor en 500 na Christus teksten opgesteld, om deze balans te helpen bereiken. Samengevoegd in een klein compendium vormen deze aforismen de Yoga Sūtra.* Op het snijvlak van religie, filosofie en gymnastiek vormden deze lessen de basis voor yoga. De fysieke en psychische verbinding blijft mysterieus voor de moderne wetenschap, maar dat weerhoudt ons er niet van om te genieten van de onbetwistbaar positieve effecten. In het Westen noemen we alleen de oefeningen ‘Yoga’ en niet de hele levensstijl.

*De Yoga Sūtras van Patañjali is een verzameling van 196 Sanskriet sutra’s (aforismen) over de theorie en praktijk van yoga.

Er is er een die ontspant en een die verkwikt. Er is yoga die meer gericht is op ademhaling en meditatie en een type dat vooral gericht is op het vergroten van kracht en flexibiliteit. Er zijn scholen die statische posities afwisselen en scholen die je tot bijna continue beweging aansporen – dus hoe kies je er een om mee te beginnen?

Hier zijn zes soorten yoga die je misschien bevallen:

Hatha Yoga is de meer traditionele vorm van yoga. Alle houdingen zijn ontwikkeld om het lichaam voor te bereiden op meditatie, wat deze vorm geschikt maakt voor iedereen die minder atletisch of sportief is.

Iyengar Yoga, met zijn zeer nauwkeurige anatomische instructies, maakt gebruik van veel materialen (blokken, riemen, dekens en stoelen) om de behoeften van verschillende fysiognomieën aan te pakken — zelfs die met grote beperkingen. Deze techniek probeert het lichaam te begrijpen om het beter te kunnen gebruiken.

Ashtanga Yoga bevat zes series, die het lichaam vormen en versterken en de polsslag versnellen. De asana’s worden in dezelfde volgorde beoefend (in tegenstelling tot een van zijn variaties, Power Yoga, die ze vrij combineert). Elk van deze series is een Vinyasa Flow, in de zin dat de yogahoudingen (die elk vijf ademhalingen vereisen) harmonieus met elkaar verbonden zijn.

Kundalini Yoga richt zich op bewegingen voor rondom de ruggengraat,  denadem, meditatie en asana’s (houdingen).

Vinyasa Yoga geeft energie en brengt het lichaam in balans, biedt intense series en is voor sommigen toegankelijker dan Ashtanga Yoga – dankzij de wisselende series.

Yin Yoga belooft ontspanning en diepe stretches. Poses worden langer aangehouden en spieren worden minder belast. Het doel van Yin Yoga is kalmte en zelfverzekerdheid.

Voor beginners zijn de zachtere vormen van Hatha Yoga aan te bevelen.

Voor beginners zijn de zachtere vormen van Hatha Yoga aan te bevelen. Voor degenen die op zoek zijn naar een meer energieke stijl, wordt Vinyasa Yoga aanbevolen, waarbij zeer geleidelijk wordt begonnen. Je vindt gespecialiseerde gidsen voor elk van hen in boeken en online.

Apps, YouTube-kanalen en opgenomen of live lessen bieden focus, advies en geven je bijna het gevoel dat je thuis gezelschap hebt. De Down Dog app biedt bijvoorbeeld regelmatig gratis lessen aan. Daily Yoga, Workout & Fitness, een van de meest gedownloade yoga-apps, biedt een breed scala aan houdingen. MyYogaConnect, de Franse app, biedt “beginners”, “anti-stress” en “zonnegroet” programma’s aan. Asana Rebel heeft 13 programma’s, aangepast aan je persoonlijke doelstellingen (“yoga basics”, “summer ready”, “cardio”, “yoga voor mannen”, etc.). En op YouTube kun je ook lessen speciaal voor mannen vinden, omdat hun fysionomie over het algemeen minder flexibel is, maar wel sterker. Door te kiezen op basis van het niveau, de duur, de stijl en je doelen, kun je een sessie op maat maken.

Sommige lessen kunnen zelfs live worden gevolgd – bijvoorbeeld via yogadocenten die elke dag op dezelfde tijd lessen aanbieden op hun Instagram account. MyYogaConnect, Modo Yoga, Casayoga.tv (voor kinderen) en andere live lessen zijn er in overvloed. Als je de leraren in jouw stad wilt ondersteunen, waarom vraag je ze dan niet of ze online lessen aanbieden? Velen van hen zijn kortgeleden begonnen met het aanbieden van online lessen.

Wat als het scherm je aanspoort om iets te doen waar je je niet echt prettig bij voelt? Vergeet nooit dat jijzelf dé expert bent van ‘jij’, volg dus nooit een les waar je je niet prettig bij voelt.