Inhoud
 

Hardlopen in de winter? Natuurlijk!

Hardlopen in de winter? Natuurlijk!

Of je het nu leuk vindt of niet, de winter staat voor de deur. De dagen worden korter en buiten is het vaak koud en onaangenaam. Toegegeven, het je thuis onder een deken gemakkelijk maken klinkt aantrekkelijker dan een ronde hardlopen. Maar als je de feestdagen fit en fris wilt doorkomen, moet je hier iets voor doen. Hoe je jezelf kunt motiveren en waar je op moet letten als je hardloopt in de winter, vertellen we je hier. Iedereen kan in de winter hardlopen – geen excuses!

Tsjakka!

Heb je meer zin in Netflix op de bank dan actie in de frisse lucht? Dan is het tijd om je onder je eigen achterste te schoppen. De beste tip die wij je kunnen geven: spreek af met vrienden, want gedeeld leed is half leed. Ga er regelmatig samen op uit of neem deel aan trainingsgroepen, afspraken met vrienden en bekenden verbindt en motiveert enorm!

Maar geen zorgen: als je hier eenmaal van geproefd hebt, heb je geen excuses meer nodig. Binnenkort kijk je uit naar je winterse sessies. Hoe gruwelijk het weer ook is, het gevoel na je sessie is niet te toppen! Je zult je gegarandeerd goed voelen en trots op jezelf zijn dat je doorgezet hebt. Beloofd!

Kleren maken de hardloper

Of het nu zomer of winter is – hardlopen kan altijd! Met de juiste kleding kan hardlopen bij ijzige temperaturen zelfs nog aangenamer zijn dan hardlopen bij warm weer. Beweging brengt je snel op temperatuur en houdt je aangenaam warm.

Voor hardlopen in de winter geldt het oude, vertrouwde uienprincipe: je draagt hierbij meerdere lagen kleding over elkaar en bent zo goed beschermd tegen de kou. Het ondergoed, de zogenaamde eerste laag, moet bij voorkeur uit functionele stof bestaan en niet van katoen. Op deze manier wordt het vocht optimaal geabsorbeerd en naar buiten afgevoerd.

In het algemeen moet je je niet te dik inpakken, want zweet kan je lichaam snel afkoelen. Zo kun je rustig afzien van dikke jassen en stoffen van katoen. Een winddichte en waterdichte buitenlaag bestaande uit een jas en een broek is beter geschikt -, zodat je ook bij nat weer op een comfortabele temperatuur blijft. Voeg een paar lichte handschoenen, muts of hoofdband toe en je bent klaar voor weer en wind.

Als vuistregel voor de juiste hoeveelheid kleding geldt: als je het nog steeds fris hebt als je begint met hardlopen, heb je de juiste keuze gemaakt. Na vijf tot tien minuten ben je opgewarmd en voel je je als een poedel zo wel.

Tips & Trucs

In de winter is een gladde of ijzige ondergrond niet ongewoon — let dus goed op de toestand van de bodem. Trailrunning schoenen met een goed profiel bieden je veel meer grip en helpen je om veiliger te lopen. Als je alleen op droog asfalt loopt, zijn normale hardloopschoenen ook goed genoeg.

Het positieve effect van hardlopen op verschillende oppervlakken, is dat je veel ontvankelijker wordt voor de aard van de grond. Sneeuw versterkt ook je diepe spieren — een geweldige aanvulling op je trainingsprogramma. En als je op moeilijk terrein traint, is het resultaat dat je sneller wordt op een vlakke ondergrond!

Een andere factor om rekening mee te houden in de winter is de duisternis. Bij rennen na zonsondergang, gaat het over zien en gezien worden. Reflecterende, kleurrijke kleding verhoogt je zichtbaarheid enorm. Daarnaast een praktische hoofdlamp en je hebt tijdens je volgende sessie het complete overzicht!