Inhoud
 

Topsport of gekkenwerk? De 16 meest opmerkelijkste Ultramarathons wereldwijd

Het lange afstandslopen wordt in Nederland steeds populairder. Voor de meeste mensen is de klassieke 21 km afstand meer dan voldoende: een uitdaging waarvoor een goede voorbereiding essentieel is. Voor diegene die een stap verder willen gaan is er de hele marathon: ruim 42 km rennen, met voorafgaand een zeer strenge training met bijbehorende diëten. Rond de 30.000 mensen lopen per jaar een Nederlandse marathon uit.

Maar wat gebeurt er als je het aanmoedigende publiek, de verharde weg en het grootste deel van je verstand weglaat? Dan krijg je een van de meest uitdagende races die er bestaan. Ultraraces die ongekend taai zijn en waar niet je tijd, maar uberhaupt het halen van de finishlijn als overwinning wordt gezien. Deze wedstrijden zijn zeker niet voor iedereen weggelegd. Honderden kilometers ploeteren over ruig berggebied, door de snikhete woestijn of door ijzige sneeuw en kou. Voor de runners met een hunkering naar het extreme, hebben we de 16 meest opmerkelijke ultraraces op een rij gezet, in zowel Nederland als daarbuiten. Heb jij wat er voor nodig is om aan deze monsterlijke races mee te doen? Als je de finish haalt van een van onderstaande races, zal alles daarna een eitje zijn!

Hoe voelt het om 100 km te rennen

Wat is ultra running?

Badwater ultrarace
©Chris Kostman, badwater.com©AdventureCORPS

De definitie van een ultra marathon is elke marathon die langer is dan de standaard 42,195 kilometer van de gewone marathon. De kortste ultra marathon afstand is 50 kilometer, vaker liggen de afstanden rond de 100 kilometer of meer.

Verder zijn er ultra marathons die op afstand gelopen worden, waarbij de tijd niet uitmaakt, en ultra marathons die binnen een specifiek tijdsbestek gelopen worden. Sommige ultra marathons bieden een tijdsbestek van een aantal dagen, waarbij je onderweg kampeert, terwijl andere ultra marathons non-stop worden gelopen en het gebrek aan slaap de race moeilijker maakt. En tijdens de meeste ultra marathons zijn er geen hulpstations onderweg zoals bij een marathon; dit betekent dat je significant meer gewicht bij je draagt, doordat je je eigen voorraad meeneemt. De meeste ultra marathons worden in de natuur en over ruig en bergachtig terrein gelopen. Ook spelen de elementen een grote rol bij de ultra marathon; vaak zijn er wisselende weersomstandigheden en wordt er onder uitersten, bijvoorbeeld extreme hitte of juiste ijzige kou, gelopen.

In principe is de training voor ultrarunning gelijk aan die voor een marathon; je traint op verbetering van het algemeen dynamisch aërobe uithoudingsvermogen. Toch zijn er ook verschillen: in een ultra marathon is je gemiddelde snelheid lager dan bij een normale marathon, namelijk zo`n 80% van je marathon snelheid. Ook is het mentale aspect van de ultra marathon een belangrijke factor; het uitlopen van een ultra marathon hangt voor een groot deel van je instelling, met name geduld en wilskracht, af. Tot slot is het zo dat tijdens het rennen van een ultramarathon het aandeel vetzuren in de verbranding groter is dan bij een marathon; hier moet je rekening mee houden wat betreft de voorraad en het type eten wat je onderweg meeneemt.

Superhelden of dwazen?

badwater ultramarathon
©Chris Kostman, badwater.com©AdventureCORPS

Ondanks de extreme condities, zijn de meeste mensen die meedoen aan een ultra marathon geen bovennatuurlijke wezens; er doen zelfs fitte oma’s van 70 jaar en ouder mee! Het zijn voornamelijk mensen die hebben ontdekt dat het motiverend is om in de natuur te rennen, ver weg van de drukke stad, en mensen die in zichzelf de oerkracht van de mens om te rennen hebben gevonden.

Van deze oerkracht werd vroeger al optimaal gebruik gemaakt. Zo vertrouwden bijvoorbeeld inheemse Amerikaanse stammen op lange afstandsrennen om met elkaar te kunnen communiceren. Lopen en rennen waren toen de enige manier om de enorme open ruimtes van het Amerikaanse continent te overbruggen. Zo legden de rennende boodschappen tussen groepen bijvoorbeeld zo’n 386 kilometer af in drie dagen tijd. En ook tegenwoordig zijn er nog stammen, zoals de Tarahumara (ook wel bekent als de Running Tribe) in de bergen van Mexico. Deze natuurlijke ultra-atleten rennen moeiteloos 320 km achterelkaar over ruige berglandschappen, in een periode van twee dagen.

Dat het ook voor de moderne mens, die met de technologische vooruitgang alleen maar luier is geworden, mogelijk is om deze afstanden af te leggen bewijzen de ultra marathon lopers. Ultra marathon lopers beweren dat het lopen in de natuur je terugbrengt naar de essentie van het mens zijn; je gaat terug naar de oerkracht van de mens in de natuur en dat maakt gelukkig.

Indian Summer Ultra

Indian Summer Ultra
©Noah Kingmans

Waar: Drenthe, Nederland
Wanneer: Oktober
Afstand: 60, 102 of 127 kilometer
Tijdslimiet: 18 uur
Hoogtemeters: 529 meter
Waarom: De mooiste ultra marathon van Nederland; je loopt door het karakteristieke Drenthse landschap, over heide, vennen, bossen en uitgestrekte vlaktes. Bovendien is het deelnemersaantal te overzien, 142 in 2016, waardoor het een fijn kleinschalig event is. Tel daar nog de enthousiaste vrijwilligers bij op en je zou bijna vergeten dat je nog 127 kilometer te gaan hebt.
Voor meer informatie, klik hier

Sallandtrail

©Sallandtrail.nl

Waar: Nijverdal, Nederland
Wanneer: maart
Afstand: 50,75 en (eens in de 2 jaar) 100 kilometer
Hoogtemeters: 436 meter
Waarom: Ook de Sallandtrail laat je tijdens het lopen genieten van het landschap van bos en heide in de Sallandse heuvelrug. Een ontspannen en vriendschappelijke sfeer onder de lopers maakt deze ultra geliefd. Hier en daar wordt er geklommen en gedaald, waardoor deze ultra zeker uitdaging biedt.
Voor meer informatie, klik hier

Grizzly 100k

Grizzly 100k
©Bearsports.nl

Waar: Voerstreek, België
Wanneer: oktober
Afstand: 100 of 83 kilometer
Tijdslimiet: voor 12 uur s’ nachts
Hoogtemeters: 2400 meter
Waarom: Een vriendelijke ultrarace, waar de omstandigheden er niet op gericht zijn om het je zo lastig mogelijk te maken, maar om de finish te halen en die felbegeerde medaille binnen te slepen. Het bijzondere van de Grizzly 100 is dat hij maar liefst vier provincies en drie landen doorkruist: Nederland, België en Duitsland. De trail is meer dan 90% off-road en voert je langs prachtige uitzichten en pittige beklimmingen. De verzorgingsposten zorgen ervoor dat je energie op pijl gehouden wordt, met bananen, sportdrank en chocolade.
Voor meer informatie, klik hier

Dodentocht

Waar: Bornem, België
Wanneer: augustus
Afstand: 100 kilometer
Tijdslimiet: maximaal 24 uur
Hoogtemeters: 550 meter
Waarom: Officieel is de dodentocht een wandeltocht van 24 uur; er wordt dan ook geen klassement opgemaakt. De ultra lopers weten dit event te vinden vanwege het over algemeen rustige en veilige parcours, die leidt langs de scheldedijken, schilderachtige dorpjes en de Duvel en Palm brouwerijen. De uitdaging zit hem in de afstand, de lange kasseistroken, smalle paadjes en hier en daar onverlichte wegen; een mooi afwisselend parcours.
Voor meer informatie, klik hier

Ultra trail du Mont Blanc

Waar: Alpen, Frankrijk
Wanneer: augustus
Afstand: 171 kilometer
Tijdslimiet: maximaal 46 uur
Hoogtemeters: 9600 meter
Waarom: Deelnemers volgen grotendeels het Tour du Mont Blanc wandelpad, dat 10 bergpassen aandoet en door 3 landen gaat – waarvan een aantal rond de 2500 meter hoog. Het moeilijk begaanbare terrein en de onvoorspelbare weersomstandigheden maken deze ultra marathon tot een van de moeilijkste ter wereld.
Voor meer informatie, klik hier

Berghaus Dragon’s Back Race™

Berghaus Dragon’s Back Race
©iancorless.com

Waar: Wales, United Kingdom
Wanneer: mei
Afstand: 315 kilometer
Tijdslimiet: 5 dagen
Hoogtemeters: 15500 meter
Waarom: Als je een echte uitdaging over moeilijk begaanbaar terrein zoekt, dan kun je meedoen aan de Berghaus Dragon’s back race. Deze waanzinnige ultrmarathon is volledig self supported en voert je binnen 5 dagen door een ruige, bergachtige omgeving, zonder dat de paden aangegeven zijn.
Voor meer informatie, klik hier

De warmste: Badwater Ultramarathon

©Chris Kostman, badwater.com©AdventureCORPS

Waar: Badwater, United States
Wanneer: september
Afstand: 217 kilometer
Tijdslimiet: 60 uur
Hoogtemeters: 2548 meter
Waarom: Temperaturen die op kunnen lopen tot 54 C in Death Valley en non-stop hardlopen van het diepste punt in de Verenigde Staten bergop naar de voet van het hoogste punt in de Verenigde Staten. Daarbij kan het met de harde wind soms aanvoelen alsof je continu een föhn op je gericht hebt. Iets voor jou?
Voor meer informatie, klik hier

De koudste: 6633 Arctic Ultra

©6633 Arctic Ultra

Waar: Tuktoyaktuk, Canada
Wanneer: maart
Afstand: 193 of 563 kilometer
Tijdslimiet: 72 – 192 uur
Hoogtemeters: — meter
Waarom: Als je hitte niet zo goed aankunt, maar kou geen probleem is, dan is er de 6633 Arctic Ultra in het noorden van Canada. Let wel op, dit is misschien wel de zwaarste race ter wereld! Meer dan 550 km door een van de meest mensonvriendelijke omgevingen die er op onze planeet bestaan, met temperaturen die kunnen dalen tot -40°C, dikke pakken sneeuw en een ijzig harde wind. Bovendien zijn er geen hulpmiddelen en moet je je eigen eten en drinken meenemen. Het zal je niet verbazen dat sinds de race begon in 2007, slechts 19 van de 100 deelnemers de finishlijn gehaald heeft.
Voor meer informatie, klik hier

De droogste – Marathon Des Sables

ultramarathons wereldwijd
©AlexisBerg /marathondessables.com

Waar: Woestijn van Zuid-Marokko
Wanneer: april
Afstand: 254 kilometer
Tijdslimiet: verschilt per etappe
Hoogtemeters: rond de 900 meter
Waarom: Deze langlopende ultramarathon wordt in 2018 alweer voor de 33e keer gehouden. Een monsterlijke race door de snikhete Sahara, waarbij je in 7 dagen een afstand van ongeveer 6 marathons aflegt. Waar de temperatuur overdag nog boven de 40 graden kan stijgen, daalt het s’ nachts tot wel 5 graden – je moet dus op alles voorbereid zijn. Daarnaast moet je ook nog eens je eigen rugzak met voeding en slaapspullen meenemen. Een onmisbare race dus voor de echte die-hards. Let wel op dat je voor deze run diep in je portemonnee moet grijpen.
Voor meer informatie, klik hier

 

De hoogste – Everest Trail Race

the everest trail run
©Everest Trail Race

Waar: Himalaya gebergte, Nepal
Wanneer: november
Afstand: 153 kilometer
Tijdslimiet: 6 dagen
Hoogtemeters: 25000 meter
Waarom: De renners volgen de paden van dorp tot dorp in de Sherpa regio Solukhumbu. Omdat er altijd het gevaar van uitputting en acute hoogteziekte dreigt, is de race verdeeld in etappes met overnachtingen. De moordende stijgingen en afdalingen onder deze omstandigheden gecombineerd met de lage temperaturen maken van deze ultra marathon een bijzondere uitdaging.
Voor meer informatie, klik hier

De saaiste: Self-Transcendence 3100 Mile Race

©Jowan Gauthier van Spontaneous Beauty

Waar: New York City, Amerika
Wanneer: juni – augustus
Afstand: 4988 kilometer
Tijdslimiet: 52 dagen
Hoogtemeters: – meter
Waarom: Om deze race te voltooien ren je gemiddeld zo`n 100 rondjes per dag om hetzelfde gebouwenblok in Queens. Er komt geen einde aan en dat is precies waar de oprichter Sri Chinmoy naartoe wilde; dat je het grootste obstakel tijdens het hardlopen overwint: de geest.
Voor meer informatie, klik hier

De meest historische: Spartathlon

Waar: van Athene naar Sparta, Griekenland
Wanneer: september
Afstand: 250 kilometer
Tijdslimiet: 36 uur
Hoogtemeters: 1200 meter
Waarom: Pheidippides, een Atheense boodschapper in de oudheid, rende de afstand in een dag, zodat Athene aan Sparta hulp kon vragen tegen een dreigende oorlog vanuit Azië. Op sommige delen van de afstand heeft de mens na 2500 jaar nog steeds geen invloed gehad; zo is er geen pad over de bergen. De elementen spelen je parten tijdens deze waar het vaak regent en er sterke wind staat, bovendien daalt de temperatuur tot 4 graden in de bergen. Daar tegenover staan het prachtige landschap en de gastvrijeheid van de Grieken.
Voor meer informatie, klik hier

De meest spirituele: Ultra Trail Mt Fuji

Ultra Trail Mt Fuji
© NPO FUJI TRAIL RUNNERS CLUB

Waar: Mount Fuji, Japan
Wanneer: september
Afstand: 168 kilometer
Tijdslimiet: 46 uur
Hoogtemeters: 9500 meter
Waarom: Deze ultra marathon omcirkelt de voor Japanners in spiritueel opzicht belangrijke berg Fuji, een eeuwenoud pelgrimsoord. Deze uitdagende non-stop race loopt via bos- en wandelpaden, waar de moeilijkheidsgraad snel toeneemt wanneer de weersomstandigheden veranderen en de temperaturen dalen. Maar dit is ook een van de meest prachtige ultra marathons; je rent langs de 5 Fuji meren en bovendien valt deze ultra middenin het kersenbloesem seizoen.
Voor meer informatie, klik hier

De sociaalste – Leadville Trail 100

leadville trail 100
©Karah Levely-Rinaldi

Waar: Leadville, Colorado, United States
Wanneer: augustus
Afstand: 100 kilometer
Tijdslimiet: 30 uur
Hoogtemeters: 4800 meter
Waarom: Oprichter Kenneth Chlouber richtte deze ultra marathon op om Leadville op de kaart te zetten en de stad in economisch moeilijke tijden van extra inkomen te voorzien. Dit is ook de eerste ultra waar de eerder besproken Tarahumara renners hun krachten met Westerse rennen maten. Je rent in deze ultra marathon door het hart van de Rocky Mountains, en beklimt Hope Pass op een hoogte van 3850 meter. Minder dan 50% van de lopers haalt de finish.
Voor meer informatie, klik hier

De meest ongerepte – Vibram Hong Kong 100

Vibram Hong Kong 100 Ultra Trail race
©RunSociety

Waar: Hong Kong
Wanneer: januari
Afstand: 100 kilometer
Tijdslimiet: 30 uur
Hoogtemeters: 4500 meter
Waarom: Deze ultra laat je het mooiste van het Hong Kong schierilenad zien; ongerepte stranden, oerbossen en stijle bergen. De meeste delen van het parcours liggen zo afgelegen, dat de organisatie het afraad deze race als onervaren renner te doen. Voor vele ultra marathon lopers is het juist deze afgelegenheid die de race aantrekkelijk maakt.
Voor meer informatie, klik hier

De goedkoopste – Barkley Marathon

©Michaelhodge

Waar: Head State Park, Tenessee
Wanneer: april
Afstand: 130 kilometer
Tijdslimiet: 60 uur
Hoogtemeters: 120000 meter
Waarom: Het kost maar $1.60 om mee te doen aan deze race. Daar staat tegenover dat sinds 1986 slechts 18 mensen de finishlijn gehaald hebben. Er is geen pad aangegeven, de gehele race is off-trail en er zijn geen hulpstations aanwezig onderweg. 5 rondjes door het park met een aantal hoogtemeters equivalent aan 2 keer de Mount Everest beklimmen.
Voor meer informatie, klik hier

 

Zelf een ultra marathon lopen? 5 tips van een expert!

Ben je na het lezen over ultra marathons geïnspireerd geraakt om zelf mee te gaan doen? Dan is het belangrijk dat je je op alle fronten goed voorbereid. Personal trainer, hardlooptrainer en Pose Method Technique specialist Marit Rutten geeft deskundig advies over hoe je een ultrarun zo aangenaam mogelijk kunt maken:

Mentale voorbereiding: “Bedenk van tevoren goed wat jouw motivatie is om een ultrarun te lopen. Wat wil je bereiken? En hoe zou je je voelen als je dit bereikt hebt? Zet dit op een rijtje en zet het ook daadwerkelijk op papier. Zodat je hier altijd aan terug kunt denken als je even wat minder motivatie hebt in de voorbereiding of tijdens de ultrarun. Is er een beloning voor jezelf als je de ultrarun hebt gelopen? Kun je jezelf trakteren op iets leuks of lekkers? Met deze gedachte sleep je jezelf door de zware momenten heen, tijdens je training of tijdens je ultrarun.”

Fysieke voorbereiding: “Kort samengevat hanteer ik de volgende gouden trainingsregel: minder is meer, ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit en luister naar je lichaam. Neem de tijd voor je voorbereiding en bouw de trainingsomvang rustig op; vraag in ieder geval niet te veel van je lichaam! Iedere training loop je met een specifiek doel. Een intensieve intervaltraining is kort maar krachtig, het gaat hierbij vooral om de intensiteit. Het volume (het aantal kilometers) is hierbij veel minder belangrijk. Een langere duurtraining is juist minder intensief en draait vooral om het volume. Train op verschillende ondergronden, in verschillende omstandigheden en zorg ervoor dat je daarnaast ook krachttraining doet. Neem de tijd voor je herstel, en sla indien nodig een training over.”

Voeding: “Experimenteer al tijdens je trainingen met water, gelletjes en sportdrank in je hardlooprugzak. Denk ook aan je gewone maaltijden. Zijn je gewone maaltijden voedzaam en vers genoeg? Eet vooral langzame koolhydraten (denk hierbij aan havermout) en bedenk dat je je lichaam het beste voedt met veel verschillende soorten groente. Daarnaast eet je natuurlijk de benodigde vetten en eiwitten. Drink minstens 2 liter water per dag. Je brandstof moet kloppen met de prestatie die je van je lichaam verlangt!”

Uitrusting: “Stem je uitrusting goed af op het gebied waar je jouw ultrarun gaat lopen. Zorg voor een praktische en ultralichte uitrusting. Bepaal je meest ideale hardloopschoenen en kleding. Kies voor lichtgewicht en ademend materiaal en ga voor verschillende laagjes. En een sporthorloge met een lange accuduur. Train ook met deze uitrusting.”

Hardlooptechniek: “Ook je techniek kun je verbeteren, bijvoorbeeld door videoanalyse en verschillende oefeningen. Een betere looptechniek leidt tot een aangenamere, efficiëntere, snellere en blessurevrij race.”

“Op een onverharde ondergrond doe je er goed aan om te lopen met een hogere cadans (pasfrequentie). Dit houdt in dat je kleinere passen maakt. Hierdoor vang je de belasting per pas beter op. Je loopt compacter, oftewel je voeten blijven dichter onder je lichaam en je hebt hierdoor korter grondcontact. Heuvelop en heuvelaf loop je met een nog hogere cadans. Je kunt je cadans trainen door te lopen met een metronoom. Een cadans om je in eerste instantie op te richten is 182-186 stappen per minuut. Het is heel verleidelijk om heuvelaf met grotere passen te lopen maar dit heeft een grotere belasting van iedere pas op je lichaam tot gevolg. Scan het terrein ver voor je, zodat je op tijd weet wat er aan komt en zodat je daar direct op kunt reageren. En duw jezelf tijdens het lopen voorwaarts. Leun met je hele lichaam licht naar voren vanuit je enkels.”

Voor meer tips, trainingen, clinics en ander hardloopadvies, kun je Marit vinden op www.fitmetmarit.nl